Consument
Background image
Consommateur 1
Consommateur 1
Consommateur 1

De leveringskosten

Indien de bestelling slaat op een goed (boek, kledij, huishoudapparaat, …) of op een dienst die wordt gematerialiseerd door de levering van een goed (abonnement op een papieren tijdschrift), zal deze worden uitgevoerd via een traditioneel transportmiddel (pakketpost, expresdienst per vliegtuig, trein of boot, of via de weg…) en zullen daarvoor desgevallend vervoers-, leverings- of frankeringskosten worden aangerekend.

Die kosten worden normaal gezien berekend volgens de leveringswijze die de onderneming aanbiedt (bv. gewone levering of expreslevering) en het aantal aangekochte artikelen (gewicht, omvang, hoeveelheid…). Deze informatie moet reeds bij de tekoopaanbieding op heldere en ondubbelzinnige wijze worden vermeld. Als het bedrag van de vervoers-, leverings- of frankeringskosten redelijkerwijs niet op voorhand kan worden berekend, moet de onderneming op zijn minst vermelden dat ze kunnen worden gevraagd. Is het omwille van de aard van het goed onmogelijk om het terug te zenden via de post, dan moet u op de hoogte worden gebracht van de kosten van terugzending (als die kosten niet op voorhand kunnen berekend worden, moet worden aangegeven dat ze vorderbaar zijn en hoog kunnen oplopen, en moet een redelijke schatting van de maximumprijs, bv. gebaseerd op de leveringsprijs, worden vermeld).

Op de website moet nog voor de bestelling wordt geplaatst, duidelijk worden aangegeven of er leveringsbeperkingen gelden.

Hebt u een overeenkomst van onbepaalde duur gesloten of een abonnement genomen, worden alle kosten per facturatieperiode in de totaalprijs opgenomen. Geldt een vast tarief, dan omvat de totaalprijs alle maandelijkse kosten. Kunnen de totale kosten niet op voorhand worden berekend, dan moet u geïnformeerd worden over de manier waarop de totaalprijs wordt berekend.

Als de onderneming haar informatieplicht over de bikomende kosten niet naleeft,  moet u die kosten niet betalen. Bijkomende kosten kunnen gaan over bv. vervoer, levering, frankering, andere eventuele kosten en de kosten die niet op voorhand kunnen worden berekend.

Aanverwante onderwerpen
Wordt de overeenkomst online of offline uitgevoerd?
Prijzen en taksen
Welke informatie moet ik kunnen vinden voor ik een bestelling plaats?
Welke informatie moet ik ten laatste bij de levering ontvangen?
Wanneer dient de verkoper de overeenkomst uit te voeren (leveringstermijn)?