Consument
Background image
Consommateur 1
Consommateur 1
Consommateur 1

Hoe ben ik zeker dat ik geen vergissing heb begaan in mijn bestelling?

Iedereen kan een vergissing begaan: het verkeerde artikel kiezen of meerdere malen kiezen, zich vergissen in het nummer van de kredietkaart of het leveringsadres, ... . Om te vermijden dat de doorgegeven bestelling fouten bevat, heeft de onderneming de wettelijke verplichting passende technische middelen aan te bieden om invoerfouten op te sporen en te verbeteren voordat de bestelling wordt geplaatst.

Bepaalde websites gebruiken software die automatisch manifeste vergissingen in de bestelling opspoort: ongewoon grote hoeveelheden, gegevens die niet verenigbaar zijn met de definitie van een invulveld, tegenstrijdige gegevens, afwezigheid van de naam van de koper of het adres van de levering,…. Er verschijnt dan een foutmelding die u uitnodigt om de noodzakelijke verbeteringen aan te brengen.

Vele websites plaatsen ook tijdens het hele verloop van de bestelling knoppen die de verbetering, wijziging of annulering van de aankoop toelaten. Zo kan u op elk ogenblik uw bestelling wijzigen indien u denkt een vergissing te hebben begaan of van mening bent veranderd.

Vaak wordt op het einde van de aankoopprocedure een bevestigingspagina weergegeven die u een laatste maal toelaat de juistheid van de doorgegeven gegevens te controleren alvorens tot bevestiging over te gaan. Indien u als consument, ondanks al deze voorzorgsmaatregelen, pas later beseft dat u een vergissing heeft begaan bij uw bestelling, beschikt u in de meeste gevallen nog over een herroepingsrecht.

Aanverwante onderwerpen:
Welke zijn de etappes van een online aankoop?
Hoe ben ik er zeker van dat de onderneming mijn bestelling goed heeft ontvangen?