Consument
Background image
Consommateur 1
Consommateur 1
Consommateur 1

Wanneer moet de onderneming de overeenkomst uitvoeren (leveringstermijn)?

Tenzij in de overeenkomst met de onderneming een specifieke leveringstermijn werd bedongen, moet de onderneming u het goed leveren, binnen 30 dagen na het afsluiten van de overeenkomst. Tijdens die periode moet u fysiek in het bezit worden gesteld van het goed. De onderneming is in elk geval verplicht haar verbintenis na te komen. Ze moet u, voor u de bestelling plaatst inlichten over haar levertermijn.

Wat moet ik doen als de onderneming draalt met het uitvoeren van mijn bestelling?

Wanneer de onderneming de bestelling niet direct uitvoert en u niets van haar hoort, hoeft u niet te panikeren! U neemt best contact met haar op. Misschien is het bestelde goed tijdelijk niet voorradig? Misschien is het bij de verzending zoekgeraakt? In dit geval draagt de onderneming daarvoor de volledige verantwoordelijkheid.

Als de onderneming na de wettelijke termijn van 30 dagen (of na de met u afgesproken termijn) uw bestelling nog niet uitgevoerd heeft, moet u eerst de onderneming opdragen de levering uit te voeren binnen een aanvullende termijn, aangepast aan de omstandigheden. Gebeurt de levering ook dan nog steeds niet, dan hebt u het recht om de ontbinding van de overeenkomst te vragen. Dat betekent dat u niet langer door de overeenkomst gebonden bent. Bij ontbinding van de overeenkomst kunnen u geen kosten of vergoeding worden aangerekend. Indien u reeds een voorschot of de volledige prijs betaalde, moet de onderneming u dat bedrag binnen 30 dagen volledig terugbetalen. U kan eventueel ook een schadevergoeding vragen indien de niet-uitvoering u schade berokkende.

In twee specifieke gevallen kunt u zelfs onmiddellijk de overeenkomst ontbinden:

  • wanneer de onderneming weigert te leveren, of
  • wanneer de levering op het aangegeven tijdstip essentieel blijkt, omwille van de omstandigheden, of omdat u de onderneming voor de overeenkomst werd afgesloten hebt meegedeeld dat het leveren op dat bepaalde tijdstip essentieel was.

Advies: u kan akkoord gaan met een verlenging van de leveringstermijn

Indien u aanvaardt of wenst dat de bestelling na het verstrijken van de leveringstermijn toch nog wordt uitgevoerd, legt u de nieuwe leveringstermijn die u met de onderneming overeengekomen bent best vast in een geschreven document. Op die manier beschikt u over een bewijs van wat is afgesproken als er later discussies zouden ontstaan.

Advies: u kan uw herroepingsrecht uitoefenen vóór het verstrijken van de leveringstermijn.

U bent niet verplicht het verstrijken van de leveringstermijn van 30 dagen af te wachten om de overeenkomst te herroepen: u kan uw herroepingsrecht namelijk ook uitoefenen vóór de levering van het goed. Ter herinnering: het herroepingsrecht bestaat eveneens voor het leveren van diensten.

En wat als de vertraging te wijten is aan een blokkering bij de douane?

De onderneming moet bij het bepalen van de leveringstermijnen rekening houden met de normale tijd die vereist is voor de douaneformaliteiten. Evenwel kan het gebeuren dat deze formaliteiten meer tijd in beslag nemen dan gewoonlijk. In dat geval kan de onderneming niet aansprakelijk worden gesteld voor de vertraging in de levering.

Waar gebeurd:

Agnès bestelde op een gespecialiseerde Australische website een toestel om haar spieren te versterken. Zij betaalde haar aankoop evenals de portkosten 62,95 AUD + 16,50 AUD, ongeveer 48 €) rechtstreeks online met haar Visa-kaart. Zij verbaasde er zich over dat zij zo lang geduld moest oefenen om haar pakje via de post te ontvangen. Meer dan twee weken na de bestelling belde de postbode aan haar deur, in het bezit van het langverwachte pakje. Zij was echter ten zeerste verrast toen hij van haar nog eens 10 € supplementaire douanerechten vorderde. Haar pakje werd gecontroleerd door de douane, reden waarom de levering zolang had geduurd. De 10 € die zij moest betalen aan de postbode stemden overeen met de btw (21 % op 48 €) die door de douane werd gevorderd.

Advies: verlies de douaneformaliteiten niet uit het oog!

Wanneer u dergelijke aankopen verricht, vergeet dan niet dat de importformaliteiten een zekere tijd in beslag kunnen nemen.

Aanverwante onderwerpen:

De leveringskosten
Prijzen en taksen
Wordt de overeenkomst online of offline uitgevoerd?
Moet ik betalen indien het goed zoek raakt of beschadigd wordt bij de levering?
Welke informatie moet ik ten laatste bij de levering ontvangen?