Een website creëren
- Waarom een website creëren?
- Welke zijn voor mij de mogelijkheden om een website te creëren?
- Hoe een ontwerper kiezen voor het creëren van mijn site?
- Waarop dien ik te letten tijdens de onderhandelingen?
- Hoe ziet een overeenkomst voor het ontwerpen van een website eruit?
- Hoe de opdrachten en de verplichtingen van de ontwerper definiëren?
- Welke zijn mijn verplichtingen?
- Hoe de kwestie van de intellectuele eigendomsrechten regelen?
- Wat is een vertrouwelijkheidsclausule?
- Hoe verloopt de opleveringsprocedure?
- Wat is de inhoud van waarborg- en aansprakelijkheidclausules?
- Hoe de ontwikkeling en het up-to-date maken van de site regelen?
- Moet mijn website onderhouden worden?
- Wat is een domeinnaam?
- Hoe de hosting van mijn site regelen?
- Hoe kan mijn site door een zoekmachine worden gereferentieerd?
- Wat zijn de grenzen van de inhoud van mijn site?
Welke informatie dient zich te bevinden op een website
- Welke informatie dien ik aan de klant te verschaffen voor de bestelling?
- De algemene voorwaarden
- Dien ik een "privacy policy" te voorzien?
- Dien ik een "disclaimer" te voorzien?
De prijzen
- Wat zegt de Belgische wet over de aanduiding van de prijzen?
- Wat met de taksen in geval van een grensoverschrijdende verkoop?
- De douaneaangifte: op wie rust de demarche?
Online bestelling
- Hoe vermijden dat de klant vergissingen in zijn bestelling begaat?
- Hoe het bestelproces op mijn website organiseren?
- Welke informative moet ik aan de klant bezorgen na de bestelling?
- Wanneer ben ik contractueel gebonden?
De betalingswijzen
- Welke zijn de risico's verbonden aan het gebruik van een kredietkaart op internet?
- Ben ik aansprakelijk indien iemand een bestelling op mijn site aangaat door op frauduleuze wijze de kaart van een derde te gebruiken?
- Hoe de betaling via electronische overschrijving op mijn site mogelijk maken?
- Kan men de betaling via de klassieke bankoverschrijving aanbieden?
- Kan ik van de klant een voorafbetaling eisen?
- Met welke technische middelen kunnen online betalingen worden beveiligd?
De levering
- Binnen welke termijn dien ik de bestelling uit te voeren? Welke zijn de gevolgen van het niet respecteren van deze termijn?
- Ben ik aansprakelijk indien het goed verloren gaat of wordt beschadigd bij de levering?
- Welke informatie dien ik bij de levering te verschaffen?
- In welke gevallen kan de klant de terugbetaling vragen
- Binnen welke termijn dien ik hem terug te betalen?
- Welke diensten dienen er te worden voorzien om de klant bij te staan in geval van problemen?
- De leveringskosten
- Het facturatie-en leveringsadres
- Wat is een regionaal verdeelpunt?
Het herroepingsrecht
- In welke gevallen beschikt de klant over een herroepingsrecht?
- Dien ik de consument in te lichten omtrent het bestaan of de ontstentenis van het herroepingsrecht? Welke zijn de gevolgen bij gebreke aan informatie dienaangaande?
- Binnen welke termijn heeft de consument het recht de overeenkomst te herroepen?
- Mag de consument de overeenkomst herroepen indien hij de prijs reeds heeft betaald?
- Mag ik van de consument een vergoeding of uitleg eisen indien hij de overeenkomst herroept?
- Welke verplichtingen heeft de consument indien hij zijn herroepingsrecht uitoefent?
- Welke zijn mijn verplichtingen indien de consument de overeenkomst herroept?
Hoe het bewijs van de overeenkomsten leveren?
- Hoe het bewijs van de overeenkomsten leveren?
- Hoe kan ik het bewijs leveren van een overeenkomst met een andere handelaar?
- Hoe kan ik het bewijs leveren van een overeenkomst met een consument?
- Welke bewijzen moet ik leveren als ik een contract sluit met een consument?
- Wordt een gewone e-mail als bewijs erkend?
- Is een elektronisch ondertekend document een afdoend bewijsmiddel?
Garantie en dienst na verkoop
- Wat voorziet de wet?
- Welke goederen of overeenkomsten zijn betrokken?
- Wanneer is de verkoper gehouden tot garantie?
- Wat kan de consument eisen?
- Wat is een commerciële garantie?
- Wat na de twee jaar van wettelijke garantie?
- Geldt de garantietermijn van twee jaar tevens voor de toebehoren?
Hoe geschillen oplossen?
- Welk rechtbank is bevoegd inzake contracten?
- Mag ik in een overeenkomst stipuleren dat een welbepaalde rechtbank bevoegd?
- Welke rechtbank is bevoegd op strafrechtelijk vlak?
- Wat is het principe van de wet over de elektronische handel?
- Welk recht is toepasselijk op overeenkomsten met consumenten?
- Kan ik onderhandelen over het recht dat op de overeenkomst toepasselijk is?
- Welk recht is toepasselijk in geval van een misdrijf?
- Wat in gevel van een geschil met de consument?
- Wanneer en hoe kan ik een beroep doen op dat soort mechanisme?
- Wat zijn de voordelen van buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil?
- Kan ik dat soort mechanisme in de overeenkomst laten opnemen?
- Welke waarde heeft een beslissing genomen in het kader van de buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil?
Verwerking van persoonsgegevens
- Wat is een persoonsgegeven?
- Wat is verwerking van persoonsgegevens?
- Onder welke voorwaarden kan ik persoonsgegevens verwerken?
- Onder welke voorwaarden kan ik persoonsgegevens verzamelen?
- Welke andere informatie kan ik afbeelden op mijn site?
- Op welk ogenblik dient de betrokken persoon te worden geïnformeerd?
- Kan ik gegevens via derden bekomen?
- Welke gegevens kan ik verzamelen?
- Welke technieken kan ik gebruiken om online persoonsgegevens te verzamelen?
- Welke zijn de rechten waarover de betrokken personen beschikken?
- Wat dien ik te doen met de verzamelde gegevens?
- Kan ik persoonsgegevens overmaken aan een ander land?
Publiciteit, promoties en wedstrijden
- Wat is publiciteit in de ogen van de wet?
- Hoe mijn publiciteit op de netwerken verspreiden?
- Welke informatie dient verplicht in mijn publiciteit vermeld te zijn?
- Wat is bedrieglijke publiciteit?
- Onder welke voorwaarden kan ik vergelijkende publiciteit op het internet voeren?
- Kunnen beoefenaars van vrije beroepen publiciteit maken op het internet?
- Welke zijn de na te leven regels inzake promotionele aanbiedingen, wedstrijden en promotionele spelen op de netwerken?
- De nieuwsbrief
- De publiciteit via e-mail
- Welke informatie dient in mijn publiciteit per e-mail te zijn vermeld?
- Kan de bestemmeling, na zijn toestemming te hebben gegeven, zich verzetten tegen het ontvangen van publiciteit via e-mail? Hoe?
- Zijn deze principes tevens van toepassing op de publiciteit via SMS?
Gedragscodes en labeling
Hoe de veiligheid van mijn site garanderen?
- Welke zijn de gevaren die een website bedreigen?
- Welke zijn de gebruikte aanvalstechnieken?
- Welke zijn de verschillende virussen?
- Wat is computercriminaliteit?
- Waaruit bestaan overtredingen tegen de vertrouwelijkheid, de integriteit en de beschikbaarheid van gegevens en systemen?
- Wat is informaticavervalsing?
- Wat is informaticabedrog?
- Welke zijn de wettelijke middelen om computercriminaliteit te bestrijden?
- Welke stappen dien ik te ondernemen indien ik het slachtoffer ben van computercriminaliteit?
- Hoe een cybercrimineel identificeren?
- Welke technische middelen kan ik aanwenden om mij te beschermen?
- Wat is een firewall?
- Waartoe dienen historische bestanden?
- Hoe back-ups maken?
- Hoe de anti-virus software gebruiken?
- Dien ik speciale veiligheidsmaatregelen te treffen indien ik een systeem van online betalingen wil voorzien?
- Hoe een veilig systeem opzetten en hoeveel gaat dit kosten?