Consument
Background image
Consommateur 1
Consommateur 1
Consommateur 1

Prijsverminderingen

Aankondigingen van prijsverminderingen moeten getoetst worden aan het verbod op oneerlijke handelspraktijken. Dit houdt in dat het moet gaan om een reële korting: een korting toegekend op een prijs die reeds gedurende enige tijd in het verleden werd toegepast. De onderneming moet daaromtrent duidelijk communiceren: het moet voor u mogelijk zijn te bepalen welk voordeel u geniet indien u ingaat op de aanbieding.

Bovendien moet de onderneming ook de vorige prijs of “de referentieprijs” aanduiden. Het is de laagste prijs die de onderneming heeft toegepast gedurende 30 dagen voorafgaand aan de toepassing van de prijsvermindering (artikel VI.18, § 1 WER).

Voor “nieuwe goederen”, producten die minder dan dertig dagen op de markt zijn, is de referentieperiode van zeven dagen.

Aanverwante onderwerpen:
Hoe zijn promotionele aanbiedingen gereglementeerd?
Wat is misleidende reclame?
Wat te denken van wedstrijden en promotionele spelen?