Consument
Background image
Consommateur 1
Consommateur 1
Consommateur 1

Heb ik recht op bijstand in geval van problemen - dienst na verkoop?

Ten laatste bij de levering van het goed of voor de start van de uitvoering van de dienstenovereenkomst moet de verkoper u informatie verschaffen over de wettelijke garantie, de eventuele commerciële garanties en de dienst na verkoop. In bepaalde gevallen biedt de verkoper deze informatie op eenvoudig toegankelijke wijze aan op zijn website.

Bepaalde verkopers voorzien bovendien in een "hotline" waar u in geval van problemen terecht kan of ze vermelden een e-mailadres naar waar u uw vragen en klachten kan sturen. Weet dat het aan de verkoper verboden is de "hotline" extra te factureren als uw telefonische oproep betrekking heeft op het aangekochte goed of dienst.

Indien het contact met de verkoper niets oplevert, kunt u het geschil op een andere wijze trachten op te lossen.

De wet verbiedt de verkoper telefonische oproepen te factureren waarbij u als consument de inhoud van de boodschap moet betalen bovenop het tarief van de oproep als deze oproep betrekking heeft op de uitvoering van een reeds afgesloten verkoopovereenkomst.

Opgepast, indien u geen klant bent en u informatie vraagt over een goed, zal dit niet worden beschouwd als een dienst na verkoop en is het mogelijk dat de oproep extra wordt gefactureerd.

Aanverwante onderwerpen:
Welke informatie moet ik ten laatste bij de levering ontvangen?
Garantie, wat voorziet de wet?
Wat is een buitengerechtelijke regeling van een geschil?
Nog steeds geen oplossing in zicht… Waarom geen gerechtelijke procedure?