Consument
Background image
Consommateur 1
Consommateur 1
Consommateur 1

Garantie, wat voorziet de wet?

De wet voorziet in een wettelijke garantie voor de consumptiegoederen. Als u binnen de 2 jaar na de levering vaststelt dat het goed niet in overeenstemming is met de overeenkomst, kan u zich als consument beroepen op de wettelijke garantie. De periode van twee jaar wordt verlengd met de tijd die noodzakelijk is voor de herstelling of de vervanging van het goed of met de tijd van de onderhandelingen met de verkoper met het oog op het zoeken naar een oplossing.

Uitzondering op deze regel: tweedehands goederen. Voor deze goederen kan de termijn in onderling overleg worden verkort tot minimaal 1 jaar, te rekenen vanaf de levering.

Er bestaat ook spécifieke bepalingen over garantie van digitale inhoud en digitale diensten.

Over welke goederen en overeenkomsten gaat het?

De garantietermijn geldt voor consumptiegoederen, d.w.z. "materiële roerende goederen". De garantie geldt niet alleen voor de aankoop van meubels, auto's, huishoudelijke apparaten… maar ook voor huisdieren (vb. honden en katten), kleding en schoenen, en zelfs alledaagse consumptiegoederen zoals wijnen. De wettelijke garantie geldt niet voor elektriciteit, water en gas dat niet in specifieke hoeveelheden is verpakt.

De garantie geldt voor het gehele artikel, inclusief apparatuur en accessoires (bijvoorbeeld: laptopbatterijen, airco in een auto etc.).

Het recht op de wettelijke garantie geldt niet alleen voor aankopen in de winkel, maar ook voor aankopen op afstand (bijvoorbeeld via internet) en aankopen buiten verkoopruimte (bijvoorbeeld bij de consument thuis).

De garantie is eveneens van toepassing voor een gebrek in de installatie van een consumptiegoed (bijvoorbeeld een keuken) wanneer dit deel uitmaakt van de overeenkomst en de installatie gebeurt door de verkoper. Dit geldt ook als u het consumptiegoed zelf moet installeren en de gebrekkige montage te wijten is aan een fout in de montage-instructies.

Er zijn ook wettelijke garantieregels voor digitale inhoud (bijvoorbeeld computerprogramma's, videogames, digitale boeken, cd's, dvd's) en digitale diensten (zoals film- of muziekstreamingdiensten).

Wanneer is de verkoper gehouden tot de garantie?

Voor wat goederen betreft stelt de wet dat de verkoper aansprakelijk is indien het goed een gebrek aan overeenstemming met de overeenkomst bevat op het moment van de levering. Dit gebrek moet zich manifesteren binnen de twee jaar na de levering. Om de overeenstemming tussen het bestelde en het geleverde goed te evalueren, worden 8 criteria gebruikt; 4 objectieve criteria en 4 subjectieve criteria. Het gekochte goed moet :

  • conform de beschrijving, gegeven door de verkoper, zijn;
  • geschikt zijn voor het gewenste gebruik opgegeven door je;
  • worden geleverd samen met alle toebehoren en instructies zoals bepaald in de overeenkomst;
  • van updates worden voorzien als bepaald in de koopovereenkomst;
  • geschikt zijn voor de doeleinden waar goederen van hetzelfde type doorgaans voor dienen;
  • in voorkomend geval, beschikken over de kwaliteit van en beantwoorden aan de beschrijving van een monster of model, dat de verkoper aan je vóór de sluiting van de overeenkomst ter beschikking heeft gesteld;
  • in voorkomend geval, samen met het toebehoren, waaronder verpakking, installatie-instructies of andere instructies, die de consument redelijkerwijs mag verwachten, worden geleverd;
  • de hoeveelheid hebben en de kwaliteiten en andere kenmerken bezitten (onder meer met betrekking tot duurzaamheid, functionaliteit, compatibiliteit en beveiliging) die voor hetzelfde type consumptiegoederen normaal zijn en die je redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van de consumptiegoederen en rekening houdend met publieke mededelingen die zijn gedaan door of namens de verkoper of andere personen in eerdere schakels van de overeenkomstenketen, waaronder de producent, in het bijzonder in reclameboodschappen of op de etikettering.

U kan zich niet beroepen op de wettelijke garantie voor gebreken waarvan u kennis had of redelijkerwijs had moeten hebben op het ogenblik van de koop.

Voor wat de digitale inhoud en diensten betreft is de leverancier verplicht je digitale inhoud en diensten te bieden in overeenstemming met de contractvoorwaarden.

Een digitale inhoud of digitale dienst moet aan bepaalde conformiteitsvereisten voldoen, zoals het geval is voor goederen. Het gaat daarbij om zowel subjectieve (bepaald in de overeenkomst) als objectieve conformiteitsvereisten. Een digitale inhoud of digitale dienst moet:

  • wat betreft de beschrijving, hoeveelheid en kwaliteit, functionaliteit, compatibiliteit, interoperabiliteit en andere kenmerken, voldoen aan de overeenkomst;
  • geschikt zijn voor elk bijzonder door je gewenst gebruik;
  • worden geleverd samen met alle toebehoren, instructies, met inbegrip van installatie-instructies, en klantenservice, als vereist in de overeenkomst;
  • van updates zijn voorzien als bepaald in de overeenkomst;
  • geschikt zijn voor de doeleinden waarvoor digitale inhoud of digitale diensten van hetzelfde type gewoonlijk zouden worden gebruikt;
  • beschikken over de hoeveelheid, kwaliteit en prestatiekenmerken, - onder meer met betrekking tot functionaliteit, compatibiliteit, toegankelijkheid, continuïteit en veiligheid - waarover digitale inhoud of digitale diensten van hetzelfde type gewoonlijk beschikken en die je gezien de aard van de digitale inhoud of digitale dienst redelijkerwijs mag verwachten, en rekening houdend met publieke mededelingen die zijn gedaan door of namens de handelaar of andere personen in eerdere schakels van de overeenkomstenketen, in het bijzonder in reclameboodschappen of op etikettering;
  • in voorkomend geval, samen met andere toebehoren en instructies die je redelijkerwijs mag verwachten, worden geleverd;
  • overeenstemmen met de proefversie of de preview van de digitale inhoud of digitale dienst die door de handelaar ter beschikking werd gesteld voordat de overeenkomst werd gesloten.

De handelaar zorgt ervoor:

  • je te informeren over de updates, waaronder beveiligingsupdates, die nodig zijn om de conformiteit van de digitale inhoud en digitale dienst te behouden;
  • de updates te leveren, gedurende de periode die je redelijkerwijs kan verwachten of gedurende de periode die de koopovereenkomst voorziet, waarbij er sprake kan zijn van een continue levering. Je bent dan wel zelf verantwoordelijk om die updates te installeren zoals aangegeven. Als dat niet gebeurt dan is de verkoper niet aansprakelijk voor conformiteitsgebreken die daardoor ontstaan.

Wat mag u van de verkoper eisen?

Als het gekochte goed op het ogenblik van de levering niet overeenstemt met het bestelde goed, is de verkoper er wettelijk toe verplicht het zonder kosten te vervangen of te herstellen.

Als de herstelling of de vervanging disproportioneel of onmogelijk blijkt of te veel tijd zou vragen, heeft u het recht op een passende prijsvermindering of op de ontbinding van de overeenkomst met terugbetaling van de prijs. U moet wel een proportionele prijsvermindering aanvaarden voor het gebruik dat u reeds van het goed heeft kunnen maken. In het geval van de terugbetaling kan het bedrag dus lager zijn dan de aankoopprijs. U kan ook een financiële compensatie, in de vorm van een schadevergoeding, eisen voor de schade die u opliep.

In ieder geval moet u de verkoper zo snel mogelijk verwittigen als u een gebrek vaststelt. De wet voorziet een termijn van twee maanden. Uw recht om de verkoper te dagvaarden verjaart in elk geval één jaar na de vaststelling van het gebrek.

U moet enkel aantonen dat er een gebrek aan overeenstemming is. U moet niet bewijzen dat dit gebrek bestond bij de levering, want men neemt automatisch aan dat dit het geval was. 

Als een expertise nodig is, dan is deze ten laste van de verkoper die het bestaan van een gebrek aan conformiteit wenst aan te tonen.

Voor wat de digitale inhoud en diensten betreft moet de digitale inhoud of digitale dienst uiteraard geleverd worden. Wanneer dat na een eerste aanmaning door je nog steeds niet het geval is, kan je de overeenkomst ontbinden.

Op het ogenblik dat een conformiteitsgebrek wordt vastgesteld, heeft de consument het recht om de digitale inhoud of digitale dienst conform te laten maken, tenzij dat onmogelijk is of voor de handelaar onevenredige kosten met zich meebrengt. Dat moet binnen een redelijke termijn na kennisgeving gebeuren, alsook kosteloos en zonder ernstige overlast.

Wanneer dat geen optie is, kan je :

  • een prijsvermindering eisen: ze moet evenredig zijn aan de verminderde waarde van of de periode met niet-conforme levering van de digitale inhoud of digitale dienst;
  • een ontbinding eisen van de overeenkomst: enkel indien het conformiteitsgebrek niet gering is.

De garantietermijn geldt in principe 2 jaar vanaf de levering van digitale inhoud en diensten. Die termijn geldt voor digitale inhoud en diensten die via één enkele leveringstransactie (of een reeks afzonderlijke leveringstransacties) zijn verworven, zoals downloadbare e-boeken, de aankoop van films online of het downloaden van muziekbestanden.

De garantie kan echter in bepaalde gevallen worden uitgebreid, met name wanneer de overeenkomst voorziet in de continue levering van digitale inhoud en diensten gedurende een periode (bv. abonnement op streaming- of clouddiensten gedurende een bepaalde tijd van enkele maanden of jaren, lidmaatschap van een platform voor sociale media voor onbepaalde tijd).

  • Bewijslast in geval van een enkele leveringstransactie (of reeks van afzonderlijke leveringstransacties)

Gedurende het eerste jaar wordt het gebrek vermoed te hebben bestaan vanaf de levering van de digitale inhoud of de digitale dienst. Gedurende het eerste jaar, wordt het gebrek verondersteld; het is aan de handelaar om het bewijs te leveren dat het gebrek ontstaan is door een fout of bepaald gebruik van de consument. Na 1 jaar kan de handelaar de consument vragen om het bewijs te leveren dat het gebrek reeds bestond bij de levering.

  • Bewijslast in geval van continue levering gedurende een periode

De handelaar is aansprakelijk voor een conformiteitsgebrek dat zich voordoet of kenbaar wordt in de periode waarin de digitale inhoud of digitale dienst volgens de overeenkomst moet worden geleverd.

Tijdens de volledige duur van de overeenkomst rust de bewijslast over de conformiteit van de digitale inhoud of digitale dienst op de handelaar.

Wat is een commerciële garantie?

Bovenop de wettelijke garantie kunnen verkopers en producenten bijkomende commerciële garanties geven en zo meer kopers proberen aan te trekken. Deze "extra" garanties dienen echt "meer" te bieden dan de wettelijke garantie en moeten uitdrukkelijk stipuleren dat u ook over de wettelijke garantie beschikt. Commerciële garanties verbinden de persoon die deze aanbiedt en moeten een aantal essentiële vermeldingen bevatten zoals de duur, het geografische toepassingsgebied en de naam en het adres van de garant.

Wat na de twee jaar wettelijke garantie?

Na de termijn van 2 jaar valt men op het regime van de verborgen gebreken. U moet dan bewijzen dat er een verborgen en ernstig gebrek bestond op het ogenblik van de levering. In dit geval kan u een prijsvermindering of de ontbinding van de overeenkomst vorderen, zonder echter de vervanging of de herstelling van het goed te mogen eisen.

Geldt de garantietermijn van twee jaar ook voor toebehoren?

In sommige gevallen beweren verkopers dat de garantie voor toebehoren slechts geldig is voor zes maanden of helemaal niet bestaat. De wettelijke garantie geldt evenwel zonder onderscheid voor accessoires in zoverre hun normale levensduur dit toelaat.

Waar gebeurd :

Hélène X. koopt een televisie met plasmascherm in een gespecialiseerde winkel. Na afloop van drie maanden raakt de afstandsbediening defect. Hélène gaat naar de winkel en vraagt een vervanging of herstelling en verwijst naar de wettelijke garantie van 2 jaar. De verkoper antwoordt haar echter dat deze garantie niet geldt voor de accessoires.

Hélène heeft reden om verder aan te dringen, want de verkoper heeft ongelijk. Hoewel verkopers soms beweren dat de wettelijke garantie slechts geldt gedurende 6 maanden voor accessoires zoals de batterijen van gsm's, afstandsbedieningen, laders, ...., geldt deze in realiteit voor de volle 2 jaar. Het is wel zo dat Hélène geen beroep kan doen op de wettelijke garantie indien het gebrek voortvloeit uit normale slijtage, slecht onderhoud of misbruik (bv. Hélène heeft de afstandsbediening op de grond laten vallen) en het gebrek aan overeenstemming dus niet aanwezig was op het ogenblik van haar aankoop.

Hélène dient enkel aan te tonen dat er een gebrek aan overeenstemming bestaat. Zij dient niet te bewijzen dat dit gebrek reeds bestond op het ogenblik van de levering. 


Advies: u kan ook klacht neerleggen.


Aanverwante onderwerpen:
Dienst na verkoop