Er bestaat een grote verscheidenheid in online betaalmiddelen en deze verschillen bijgevolg van website tot website. De mogelijke betaalmiddelen maken deel uit van de informatie die de onderneming u moet verschaffen voor de contractsluiting: kijk dus goed na of u over een van die betaalmiddelen beschikt, vooraleer u beslist te kopen.
Wanneer gebruik gemaakt wordt van betaalinstrumenten, mag de onderneming geen enkele kost gelinkt aan het gebruik van die betaalinstrumenten, aanrekenen aan de klant.
Advies:
Indien u over een herroepingsrecht beschikt, bent u niet verplicht te betalen vóór het verstrijken van de herroepingstermijn (die pas begint te lopen na de levering van het product of het afsluiten van de dienstenovereenkomst).
Welke betaalmiddelen kan ik online gebruiken?
Kan ik betalen met mijn kredietkaart?
Kan ik rechtstreeks op de website betalen met een elektronische overschrijving?
Kan ik betalen met een bankoverschrijving?
Kan ik online betalen met mijn Bancontact / Mister Cash kaart?
Kan ik online betalen met mijn gsm?
Wat moet ik denken van betaling via Western Union?
Kan ik online betalen met mijn Bancontact / Mister Cash kaart?
Om op een website te kunnen betalen met uw debetkaart (Bancontact/MisterCash) moet:
- uw bank met de dienst verbonden zijn.
- u over een online banking abonnement beschikken.
- u uw kaartnummer kennen: tijdens de betaling vraagt men u uw kaartnummer en de geldigheidsdatum van uw kaart. Die zijn nog niet op gestandaardiseerde wijze ingeschreven op alle kaarten, maar de website van uw bank zal u toelaten deze online te bekomen.
Concreet: u klikt u op de e-commercesite op het logo Bancontact/MisterCash. Op een eerste scherm wordt u gevraagd uw kaartnummer en de vervaldatum in te geven. Op basis van dit nummer wordt een venster geopend dat eigen is aan uw bank en waar u wordt gevraagd het bedrag van de transactie te controleren. U moet zich identificeren door middel van de online veiligheidsmodule die u ter beschikking werd gesteld door uw bank om uw overschrijving uit te voeren. Na deze etappe komt u opnieuw op de e-commerce website, waar een bevestigingsscherm u informeert over de goede afloop van de transactie.
Kan ik online betalen met mijn gsm?
De voornaamste applicatieplatformen voor de smartphone (onder iOS, Android) stellen momenteel verschillende mogelijkheden voor die u kunt installeren op uw gsm. Deze laten toe om:
- ofwel een overschrijving elektronisch te ondertekenen (door gebruik te maken van een DIGIPASS);
- ofwel een financiële transactie te valideren vanuit de ene virtuele portefeuille naar de andere.
Wees echter voorzichtig : bescherm steeds de toegang tot uw smartphone via een voldoende sterke pincode. Maak ook gebruik van een voldoende beschermde identificatiecode, wanneer u de applicatie van uw bank gebruikt op uw smartphone.
Wat moet ik denken van betaling via diensten geleverd door derden (bv. Western Union, PayPal,…)?
Western Union
Op vraag van een "verkoper-oplichter" en met het voorstel van een prijsvermindering worden vaak niet aan e-commerce aangepaste betalingssystemen voorgesteld (zoals bijvoorbeeld Western Union). Dergelijke systemen maken het niet altijd mogelijk de onderneming en ontvanger van uw betaling te identificeren. Diensten zoals deze van Western Union zijn er evenwel enkel gericht om mensen die elkaar kennen de mogelijkheid te geven geld naar elkaar op te sturen. Ze zijn in geen geval bedoeld om aankopen via het internet mee te betalen. Wees dus op uw hoede wanneer een onderneming u vraagt om via Western Union te betalen: de kans is groot dat u met een bedrieger te maken hebt en u uw goederen nooit zult krijgen !
PayPal
Om beroep te kunnen doen op PayPal, zal u eerst een PayPal-profiel moeten creëren met de gegevens van een bankkaart, vooraleer u uw eerste betaling kunt verrichten met deze dienst.
Wanneer u vervolgens een betaling verricht via PayPal, volstaat het om uw logingegevens en paswoord in te voeren die u bij uw eerste bezoek gecreëerd heeft. Denk er aan om steeds uw identificatiegegevens voldoende te beschermen (de login – zoals bv. een e-mailadres – en paswoord moeten dus voldoende sterk zijn).
Bij online transacties die via PayPal gebeuren, worden geen enkele persoonsgegevens gecommuniceerd aan de e-handelaar, enkel PayPal heeft hier toegang toe. Na uw betaling, bevestigt PayPal aan de e-handelaar dat de betaling gebeurd is. Voor deze dienst rekent PayPal een commissie aan op de ontvangen betaling.
Wees op uw hoede voor oplichters: zij maken identieke kopieën ("spoofing") van websites voor online betalingen en laten de gebruikers geloven dat zij op de echte website surfen. Met de informatie die u ingeeft op de valse website, loggen zij in op de echte website en verduisteren uw financiële middelen.