Informatie die beschikbaar moet zijn op e-commerce websites
- Welke informatie moet ik kunnen vinden voor ik mijn bestelling plaats?
- En andere informatie vermeld op een website?
- Waarom is het belangrijk de algemene voorwaarden te lezen?
- Wat is een privacybeleid?
- Wat is een disclaimer?
- Wat is een domeinnaam en spoofing van een website?
De prijs
- Wat zegt de Belgische wet over de wijze van aanduiding van prijzen?
- Wat met taksen in geval van een grensoverschrijdende aankoop?
- Zijn de leveringskosten inbegrepen?
- Hoe zijn prijsverminderingen gereglementeerd?
- Hoe zijn promotionele aanbiedingen gereglementeerd?
De bestelling
- Hoe kan ik iets bestellen op een website (etappes van het aankoopproces)?
- Welke informatie moet ik kunnen vinden voor ik mijn bestelling plaats?
- Hoe kan ik weten dat ik geen vergissing heb begaan in mijn bestelling?
- Vanaf wanneer ben ik contractueel gebonden?
- Hoe ben ik er zeker van dat de onderneming mijn bestelling goed heeft ontvangen?
- Wat is een onrechtmatig beding?
De betaling
- Ben ik verplicht te betalen vóór de levering?
- Kan ik betalen bij de levering?
- Welke betaalmiddelen kan ik online gebruiken?
- Kan ik betalen met een kredietkaart?
- Welke risico's zijn verbonden aan het gebruik van een kredietkaart op het internet?
- Met welke technische middelen worden kredietkaartbetalingen op het internet beveiligd?
- Kan ik rechtstreeks op de website betalen via elektronische overschrijving?
- Kan ik betalen via bankoverschrijving?
- Kan ik via overschrijving op een rekening in een ander EU-land betalen?
- Kan ik online betalen met een Bancontact / Mister Cash kaart?
- Kan ik betalen via mijn gsm?
- Wat moet ik denken van betaling via diensten geleverd door derden (bv. Western Union, PayPal,...)?
Het herroepingsrecht
- Wat is het herroepingsrecht?
- Voor welke aankopen beschik ik over een herroepingsrecht?
- Hoe weet ik of ik al dan niet geniet van een herroepingsrecht?
- Wat kan ik doen als ik geen informatie heb ontvangen over mijn herroepingsrecht?
- Binnen welke termijn kan ik de overeenkomst herroepen?
- Kan ik de overeenkomst herroepen als ik reeds betaald heb?
- Moet ik een vergoeding betalen om aan de overeenkomst te kunnen herroepen?
- Wat als ik een goed of een dienst aankocht op krediet?
- Hoe moet ik aan de onderneming laten weten dat ik de overeenkomst herroep?
- Wat zijn mijn verplichtingen als ik de overeenkomst herroep?
- Wat zijn de verplichtingen van de onderneming als ik de overeenkomst herroep?
De levering
- Welke informatie moet ik ten laatste bij de levering ontvangen?
- Wanneer moet de onderneming de overeenkomst uitvoeren (leveringstermijn)?
- Wat moet ik doen als de onderneming draalt met het uitvoeren van mijn bestelling?
- Wat indien de vertraging te wijten is aan een blokkering bij de douane?
- Wordt de overeenkomst online of offline uitgevoerd?
Garantie en dienst na verkoop
- Garantie, wat voorziet de wet?
- Over welke goederen en overeenkomsten gaat het?
- Wanneer is de verkoper gehouden door de garantie?
- Wat mag u van de verkoper eisen?
- Wat is een commerciële garantie?
- Wat na twee jaar?
- Geldt de garantietermijn van twee jaar ook voor accessoires?
- Heb ik recht op bijstand in geval van problemen - dienst na verkoop?
Wat in geval van problemen?
- Moet ik betalen als het goed zoek raakt of beschadigd is bij de levering?
- Wat als het geleverde goed niet overeenstemt met de beschrijving op de website?
- Wat als ik niet tevreden ben over mijn aankoop?
- Hoe handelen opdat een minnelijke regeling doeltreffend zou zijn?
- Wat is een buitengerechtelijke regeling van een geschil?
- Gerechtelijke procedure
- Consumentenbedrog
De bescherming van de persoonsgegevens
- Wat is een privacybeleid (privacy policy)?
- Wat is een persoonsgegeven?
- Onder welke voorwaarden kunnen persoonsgegevens worden verzameld?
- Welke technieken mag de verkoper gebruiken om online persoonsgegevens te verzamelen (bvb. cookies)?
- Wat is verwerking van persoonsgegevens?
- Onder welke voorwaarden kunnen persoonsgegevens worden verwerkt?
- Hoe kan ik weten wie de verantwoordelijke voor de verwerking van mijn persoonsgegevens is?
- Welke rechten kan ik uitoefenen om mijn privacy te beschermen?
Reclame, promotionele wedstrijden en spelen
- Is het toegelaten ongevraagde reclame via e-mail toe te sturen?
- Welke informatie moet in e-mailreclame worden vermeld?
- Kan ik mij verzetten tegen het ontvangen van reclame via e-mail? Hoe?
- Hoe kan ik reclame op het internet onderscheiden van informatie?
- Wat te denken van promotionele wedstrijden en spelen?
- Online spelen: wat is toegelaten?
- Wat is misleidende reclame?