Consument
Background image
Consommateur 1
Consommateur 1
Consommateur 1

Moet ik betalen als het goed zoek raakt of beschadigd is bij levering?

Neen. De verzending aan een consument van goederen gebeurt in principe steeds op risico en verantwoordelijkheid van de onderneming.

Bijgevolg kan zij van u geen enkele betaling eisen als het product niet aankomt. Indien u reeds de prijs of een voorschot heeft betaald, zal zij voor en nieuwe levering moeten zorgen. Doet zij dit niet, dan moeten deze sommen worden terugbetaald.

Indien het goed in slechte staat toekomt, moet de onderneming daarvan de gevolgen dragen. In de praktijk kan u het goed houden en aan de onderneming een prijsvermindering vragen. U kan het goed ook naar de onderneming terugzenden en een nieuw exemplaar in perfecte staat vragen.

In uitzonderlijke gevallen echter gebeurt het vervoer op uw eigen risico en verantwoordelijkheid, en zal de onderneming niet verantwoordelijk worden gesteld indien het goed tijdens het vervoer werd beschadigd. Dit zal het geval zijn wanneer u een andere vervoerder hebt gekozen dan deze voorgesteld door de onderneming. In dat geval kunt u de mogelijkheid overwegen om in beroep te gaan tegen de vervoerder.

Aanverwante onderwerpen:
Wanneer dient de onderneming de overeenkomst uit te voeren (leveringstermijn)?
Heb ik recht op bijstand in geval van problemen?
Wat is een herroepingsrecht?
Garantie, wat voorziet de wet?